*_*((منتدى شبكة بوكا الفنية))*_*
*_*((منتدى شبكة بوكا الفنية))*_*
*_*((منتدى شبكة بوكا الفنية))*_*
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

*_*((منتدى شبكة بوكا الفنية))*_*

أفلام عربية وأجنبية - أغانى عربية ( البومات كاملة ؛ ريميكسات ؛ أغانى سينجل ) - برامج - اتصالات - أنترنت - أعلانات مجانية - مومبيوتر العصر - مصنع السيارات - الرياضة
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول



 

 أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
boca0007
Admin
Admin
boca0007


عدد الرسائل : 2049
العمر : 35
الدولة : egypt
الوظيفة : academy student
تاريخ التسجيل : 28/06/2007

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Empty
مُساهمةموضوع: أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ   أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Icon_minitimeالخميس يونيو 25, 2009 7:00 am

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 2w3ujhk

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 60522326ar1

كيفية معرفة معلومات الاطار من الرموز الجانبية

نقشة الاطار وعلاقتها بالثبات والسرعة الضوضاء

مستوى ملىء الاطارات واهميتها

صيانة الاطارات وتدويرها

ملىء الاطارات بالنتروجين

اهم المواقع والموضوعات عن الاطارات والجنوط


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 60522326ar1

اولا : كيفية معرفة المعلومات والرموز الاساسية من على جانب الاطار

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre%20markings

1- مقاس الاطار (ابعادة الاساسية) Tyre Size Designation

2- مقاس جانب الاطار للاطارات للتوافق بين الاطارات الغير متماثلة

3-مقدار تحمل الاطار للوزن (اقصى تحميل)
Load Pressure Information

4- ماركة الاطار (الاسم التجارى)
Brand Name

5- المكونات الصناعية للاطار
Tyre Construction Details

6- التوافق مع المعايير الاوربية
European ECE Type

7- معامل التحميل مع السرعة

مقدار تحمل الاطارات لوزن ما على السرعة القصوى المحدده للاطار

8- رمز السرعة (الحرف الدال على اقصى سرعة باعتبار معامل التحميل)

9- البلد المصنع

10- العلامة التجارية او الموديل


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 38124_f520

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Sidewall

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre_sidewall

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre_sidewall

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyretips_earthmovers_loadindex

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Symbols

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Speed%20index_tcm230-4755

نقشة الاطار
نقشة الاطار بتحدد تصميمة لتادية غرض معين على سبيل المثال

- نقشات للسرعة
- نقشات للثبات على الاراضى المبتلة ونقشات للثلوج
- نقشات للاسفلت الناعم وللارض الترابية والصلبة بيستخدموها فى السباقات


انا شخصياً معنديش خبرة عملية كبيرة بالنقشات بس جربت النقشة ديه وكانت ممتازة بشكل غير عادى على الطرق المبتلة

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 0a8b_1

Tyre Tread Design

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre1

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre2

اقل مقاومة فى التدوير
ثبات جيد فى السير باتجاة ثابت
جيد على السرعات العالية لقلة احتكاكة
وفى المقابل
ثبات سىء فى الفرملة
تسارع سىء على الطرق المبتلة
افضل استخدام للطرق المعبدة ولسيارات الاتوبيس والنقل


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre3

اداء ممتاز فى الفرملة والتحكم
لكن صوتة مزعج على السرعات العالية
لا يستحب للاستخدام على سرعات عالية لتوليدة حرارة كبيرة من الاحتكاك
مناسب اكثر للطرق الغير معبدة وللعجلات الخلفية فى الاتوبيسات والشاحانات


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre4

يجمع مابين الشكلين السابقين
يتميز بالجمع بين ميزة التحكم العالى والثبات مع الفرملة
يصلح للاستخدام فى كلا من الطرق المعبدة والغير معبدة
يستخدم لكلا العجل الامامى والخلفى لاتوبيسات والشاحنات


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre5

اداء ممتاز يحقق ثبات على الجليد والطرق المبتلة نظرا لقدرته على تشتيت المياة
سريع الاستهلاك لكثافة اجزاء النقشة
يصلح لسيارات الركوب فى فصول الشتاء


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre6

اداء جيد على السرعات العالية
عمر اطول لقلة الاتكاك على جانب الاطار
من عيوبة ضرورة تركيبة بشكل صحيح جميع الجوانب
افضل استخدام للسيارات عالية الاداء والدراجات البخارية


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre7

اداء جيد للتحكم فى السيارة وللفرملة وعلى الارض المبتلة
يجب تركيبة فى اتجاة صحيح
افضل استخدام لسيارات الركوب عالية السرعة


فى اوربا والدول المتقدمة بيستخدمو نقشة للصيف ونقشة للشتاء

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Summer_tyre

نقشة الصيف

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Winter_snow_tyre

نقشة الشتاء

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ All_season_tyre

نقشة لجميع فصول السنة

مستوى ملىء الكاوتش واهميتة

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ InflationP أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ InflationU

مهم جدا مراعاة الحفاظ على الكاوتش مملوء (ضغط الهواء) بشكل مناسب

لاهو اقل من الطبيعى ؛ فتستهلك العربية بنزين اكتر وتبقى ابطى فى السحب وتسرع من تاكل الكاوتش

ولا اكثر من الطبيعى فتبقى خفيفة على السرعات وفى الملفات وعرضة للانفجار

فملىء الكاوتش بالضغط المناسب كما هو محدد من قبل مصنع السيارة اأمن واوفر

مع ملاحظة انة احيانا يوصى بتقليل ضغط الهواء عن الطبيعى مع الطرق الرملية الناعمة

تباع اجهزة للحفاظ على ضغط الهواء فى السيارة

ده جهاز لقياس ضغط الهواء بالسياراة وفيه اشكال واحجام منة كتييييييير

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre_pressure

وفيه اجهزة عبارة عن كمبريسور هواء صغير بيشتغل من كهرباء الولاعة ويستخدم لملىء الاطارات فى حالة الطوارى

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 13991_334_1786f

وفيه منظومات متتطورة بتركب (او بتنزل مع السيارات الفاخرة) لقياس ومتابعة حالة ضغط الاطارات وملئها بدون تدخل مباشر او بضغطة من زرار فى كنسول السيارة

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyredog

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Autofahrer_General_Reifendruckkontroll_System

الشنبر (الاطار الداخلى)
والفرق بين الاطارات التيوبلس والعادية


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Inner-Tube-1000R20-

كان بيستخد اصلا فى الاطارات العادية التيوب (التيوبلس مفيهاش اطار داخلى)
كانت مشكلة الاطارات العادية قبل اختراع التيوبلس انها لو دخل فيها مسمار بتنفجر او على الاقل تنام بسرعة كبيرة جدا


لكن ميزة التيوبلس انة اكثر تماسكا (بس مش معنى كده انه مبينفجرش خالص)
ويمكنك السير والعربية فيها خرم او فيها مسمار لفترة كبيرة بدون مشاكل


طبعا اكترنا بيجيب كاوتش تيوبلس لانة هو الاساسى فى السوق حالياً

بس مهم تخلى معاك شنبر بمقاس الكاوتش بتاعك علشان لاقدر الله لو الكاوتش
فيه اكتر من خرم او قطع كبير والاستبن فيه حاجة هو كمان بيقى الحل فى
تركيب شنبر وتحويل العجلة لتيوب بدلا من تيوبلس


Difference Between Tubeless and Tube type Tyres

Tube type

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tubeless-img2

Tubeless

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tubeless-img1

البلف
(صمام الكاوتش)


مهم جدا برغم صغر حجمة وفى حالة تلفة الكاوتش بيفضى بسرعة ولازم تغييرة وفيه ناس بتتفنن فى اشكار الغطيان بتاعتة بداية من الغطيان الملونة للفسفورية للمضيئة

تدوير او تبديل الاطارات

يراعى دائماً تبديل مواقع الاطارات كل فترة (متوسط 5000 - 10000 كم)

وتختلف طريقة التدوير هذة ما اذا كانت السيارة دفع امامى او خلفى

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyre_rotation

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Clip_image001_0005

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Tyres_rotation_tre

الإطارات و النيتروجين

فوائده نظريا:

- مقاوم للصدأ.
- ضغط ثابت مع تغير درجة الحرارة في مصر.
- امتصاص افضل للصدمات.


وجهة نظري

- يحتوي الهواء علي 70% نيتروجين و مع ذلك لو ملأت الإطار بالنيتروجين ثم أضفت إليه نسبة من الهواء (لضبط الضغط مثلا) يفقد النيتروجين فوائده (نظريا).
- عند ملئ الاطار أول مرة لا نستطيع اغفال انه توجد كميه من الهواء تملأ حجم الاطار بمقدار الضغط الجوي !!!!؟


الخلاصة:

أنا حاسس ان موضوع النيتروجين ده عمليا مقلب ، بالاضافة لنقطة تانيه ان تعرف منين ان الغاز نيتروجين فعلا

ملحوظه

سعر ملء الاطار بالنيتروجين أول مرة = 5 جنيه و التزويد من 1 جنيه الي 2 جنيه
سعر ملء الاطار بالهواء أو تزويده 1/4 جنيه


أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ 60522326ar1
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://boca.yoo7.com
eslam_loka2010
عضو جامد أخر حاجة
عضو جامد أخر حاجة



عدد الرسائل : 345
العمر : 35
الدولة : egypt
الوظيفة : طالب بكليه حقوق جامعه القاهره
تاريخ التسجيل : 18/10/2007

أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Empty
مُساهمةموضوع: رد: أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ   أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ Icon_minitimeالخميس سبتمبر 10, 2009 3:03 pm

BRAVOOOOOOOOOOOOOOOO
BOTA YA GAMED
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أنفراد :- دلــيــل الكــاوتــش والجـنـوط كل شىء تقريبأ
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» أنفراد : شرين-حبك صالحنى-صوت-حلوه
» أنفراد : يـاسميـن , شكلك هتوحشني 2007
» أنفراد : شباب سبايسي ديفيدي كواليتي Dvd
» أنفراد : فيلم 8.1 دستة اشرار فيديو سي دي كواليتي
» أنفراد : محمد الحلو - طلع البدر علينا H.q 2007

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
*_*((منتدى شبكة بوكا الفنية))*_* :: القسم الريــاضي :: مصنع السيارات-
انتقل الى: